Hukum asas yang
menguasai litar elektrik ialah hukum arus dan hukum voltan Kirchoff. Hukum arus
Kirchoff, (hukum nod) menyatakan bahawa jumlah aljabar semua arus yang memasuki
dan meninggalkan nod adalah sifar. Hukum voltan Kirchoff, (hukum gelung)
menyatakan pada mana-mana ketika jumlah aljabar voltan di keliling sebarang
gelung dalam litar elektrik adalah sifar. Model matematik litar elektrik boleh
diperolehi dengan mengenakan satu atau kedua-dua hukum Kirchoff terhadapnya.
Pengkajian terhadap sistem kawalan elektrik melibatkan perintang, pemuat,
pearuh dan penguat kendalian.
Contoh 1.1 (a) Litar L-R-C
(b) Galangan kompleks
(a)
Litar L-R-C
(b) i. Galangan kompleks
(b) ii. Galangan kompleks
KAWALAN PNEUMATIK:
Sebagai bahantara paling cekap untuk menghantar isyarat dan kuasa,
bendalir sama ada cecair atau gas, mempunyai penggunaan yang meluas dalam
perusahaan. Dalam bidang kejuruteraan, istilah pneumatik memerihal sistem
bendalir yang yang menggunakan udara atau gas manakala hidraulik merujuk kepada
yang menggunakan minyak.
SISTEM KAWALAN PNEUMATIK
Pneumatik adalah sistem yang digerakkan dengan menggunakan media
udara bertekanan. Perkembangan teknologi yang berterusan telah menyaksikan
pembangunan yang drastik dalam sistem kawalan pneumatik tekanan rendah bagi
sistem kawalan perusahaan. Di antara sebabnya termasuklah ciri tahan letupan,
kepermudahan dan mudah senggaraan. Hari ini, perancangan dan pembangunannya
dalam bidang automasi membolehkan sistem ini beroperasi untuk menggantikan
kerja manusia.
PENGGUNAAN SISTEM PNEUMATIK
- Proses perindustriane.
- Sistem kawalan kedudukan dan kelajuan.
- Sistem brek kenderaan, hon dan hentakan.
- sistem penyemburan air, lift dan pintu automatik.
KEBAIKAN DAN KEKURANGAN SISTEM PNEUMATIK
KEBAIKAN:
- Bekalan udara yang tidak terputus-putus.
- Pengaruh suhu ke atas kelikatan udara amat kecil.
- Tidak memerlukan saluran balik seperti hidraulik. Udara dibebaskan ke atmosfera selepas digunakan.
- Sistem ini bersih.
KEBURUKAN
- Tidak dapat berperanan sebagai pelincir terhadap bahagian-bahagian yang bergerak.
- Mempunyai ciri masa lengah yang panjang.
KAWALAN HIDRAULIK
Udara termampat jarang digunakan bagi kawalan berterusan pergerakan
peranti yang mempunyai jisim yang berkasar disebabkan oleh daya beban dari
luar, kecuali untuk pengawal pneumatik bertekanan rendah.
Bagi kes sebegini sistem pengawal hidraulik biasanya lebih disukai. Dalam bidang kejuruteraan, istilah hidraulik memerihal
sistem bendalir yang menggunakan minyak.
SISTEM KAWALAN HIDRAULIK
Penggunaan meluas litar hidraulik dalam perkakas mesin,
sistem kawalan pesawat udara dan pengendalian yang serupa berlaku kerana faktor
seperti kepositifan, kejituan, kebolehlenturan, nisbah kuasa kuda berat yang
tinggi permulaan cepat, menghenti dan balikan yang lancar dan tepat dan
kepermudahkendalian. Gabungan sistem elektronik dan hidraulik digunakan dengan
meluas kerana ia menggabungkan kebaikan kedua-dua kawalan elektronik dan kuasa
hidraulik.
PENGGUNAAN SISTEM HIDRAULIK
- Stering kuasa dan sistem brek pada kenderaan.
- Mekanisma pemanduan kapal-kapal besar.
- Sistem kawalan mesin.
KEBAIKAN DAN KEKURANGAN SISTEM HIDRAULIK
KEBAIKAN
- Bendalir hidraulik bertindak sebagai pelicin, sebagai tambahan pembawa haba yang sesuai.
- Penggerak hidraulik bersaiz kecil tetapi boleh membina daya atau kilas yang besar.
- Pengerak hidraulik mempunyai laju tindak balas yang lebih tinggi dengan mula, henti dan balikan laju yang pantas.
- Penggerak hidraulik boleh dikendalikan dalam keadaan berterusan, terputus-putus, membalik dan bertegun tanpa rosak.
- Laju jatuh apabila beban dikenakan adalah kecil memandangkan bocoran yang rendah dalam penggerak .
KELEMAHAN
- Kuasa hidraulik tidak mudah terdapat berbanding dengan kuasa elektrik.
- Kos sistem hidraulik lebih tinggi berbanding sistem elektrik untuk fungsi yang serupa.
- Kebakaran dan bahaya letupan melainkan penggunaan bendalir api digunakan.
- Minyak tercemar boleh menyebabkan sistem hidraulik tidak boleh berfungsi dengan baik.
- Sistem ini mudah menjadi serabut kerana kesukaran dalam menyenggara sistem hidraulik yang bebas dari kebocoran.
No comments:
Post a Comment